groeibriljant familiebedrijf

Zoals in het blog van vorige week besproken is e-commerce bij de meeste familiebedrijven een ondergeschoven kindje. Veel familiebedrijven houden vast aan hun traditionele doelgroep benadering en afzetmarkten waar ze al decennia succesvol zijn. Op zichzelf is het logisch, dat men als ondernemer voor de traditionele doelgroepen kiest. Men zal hier ongetwijfeld naamsbekendheid opgebouwd hebben en kennis hebben hoe het klantenprofiel eruitziet. Toch zien veel familiebedrijven, die niet echt actief zijn op het gebied van e-commerce, dat hun omzet (lees marktaandeel) steeds verder onder druk komt te staan. Verklaring die vaak gegeven wordt is, dat dit komt door de vele webwinkels en grote marktpartijen als Amazon, Bol.com en Marktplaats. En juist hier ligt de oplossing.

Ons familiebedrijf heeft een website maar die levert niets op

De meeste familiebedrijven hebben een website, die alleen naar boven komt wanneer klanten de naam van het familiebedrijf intikken bij Google of Bing. U doet als familiebedrijf op deze manier niet aan e-commerce. Sterker nog. Uw trotse familiebedrijf loopt een forse imago schade op en dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Vindt u het vreemd dat uw website niets oplevert en feitelijk alleen maar geld kost.

Neem e-commerce op in uw missie en strategie


Wanneer u van e-commerce een serieus onderdeel wilt maken van uw bedrijfsvoering, dan zult u dit op moeten nemen in uw missie en strategie. Als u dit hebt gedaan dan is het cruciaal dat u middelen ter beschikking stelt, kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen formuleert en een leidinggevende hiervoor verantwoordelijk maakt. Alleen dan zal e-commerce zich binnen het familiebedrijf gaan ontwikkelen tot een volwassen discipline waar ook de traditionele marktbewerking van kan gaan profiteren.

Verantwoordelijkheden leidinggevende

De leidinggevende die verantwoordelijk is voor e-commerce zal een plan van aanpak moeten maken hoe hij/zij denkt dat we e-commerce voor ons familiebedrijf het beste kunnen inzetten? Gebruik hiervoor de 7 w’s of kijk bij collega bedrijven die al langere tijd actief zijn op de digitale snelweg. Ook kan het verstandig zijn om collega’s te interesseren, die op de traditionele manier werken en aan hen te vragen waar zij behoefte aan hebben. Dat kunnen bijvoorbeeld aanvragen zijn voor specifieke producten en diensten. Maak op basis hiervan een strategisch e-commerce plan.

E-commerce specialist en gecertificeerd webdesigner

Wanneer de geformuleerde uitgangspunten worden gedragen door het management team huur dan een gecertificeerd e-commerce specialist voor familie- en MKB bedrijven in. De geformuleerde uitgangspunten dienen verwerkt te worden in de te ontwikkelen en te bouwen maatwerk website. Om niet afhankelijk te worden van een webdesignbureau kies altijd voor een opensource CMS als WordPress. Het aantal modules voor dit CMS zijn ongekend en zeer betaalbaar. Tijdens deze fase is het belangrijk om de routing van de respons binnen het familiebedrijf vast te leggen. Lees in het blog van volgende week hoe u dit het beste kunt doen. Dat geldt ook voor het vastleggen van informatie in het K.I.S.